SKRIV EN BOK OM DET

Dette ser forlagene etter

 

 

Fhfuqhtksoz96x2yoaqx innsetips fra tina holt
Dette ser forlagene etter
Episode 5
23:25
 
Apple Podcast
Spotify

Hvert eneste år får forlagene i Norge tilsendt veldig mange manus. Og når du først har brukt masse tid på å skrive en bok, er det også viktig at den blir publisert. Men for at nettopp DU skal skille deg ut og få boken din antatt på et forlag, må du vite hva de ser etter. Og det skal jeg dele i denne episoden.

For å bli antatt på et tradisjonelt forlag, som denne episoden handler om, er det en del ting du bør være bevisst på. For det holder ikke bare å ha en fantastisk idé, eller tenke at du har en bok som verden trenger, du må også overbevise forlagene.

Inne på Forfatterprogrammet, som er et program for deg som vil skrive en sakprosabok, har vi snakket med flere tradisjonelle forlag. Blant annet har vi intervjuet redaktører fra Kagge Forlag, Frisk Forlag, og Cappelen Damm. I tillegg har jeg nylig startet mitt eget forlag og har tidligere jobbet som forlagsredaktør. Og i denne episoden har jeg samlet de aller beste tipsene fra meg selv og de andre redaktørene. Du skal også få høre hva jeg ser etter hos de forfatterne jeg ønsker å jobbe med på mitt eget forlag Nor. Så, la oss starte!

 

Forlagenes topp 3

Vi starter med topp 3 av hva forlagene ser etter hos deg som forfatter. Altså de tre punktene det er aller viktigst å tenke på når du skal skrive en bok.


1. Budskap

Det første du må tenke på er budskapet ditt. Du må ha et budskap, også kalt en beskjed eller hovedtema, i boken din. Har du et godt argument, en spennende livsfilosofi, eller en nyskapende metode du ønsker å formidle til verden?

Det å finne ditt budskap kan være en lang prosess, og er noe vi bruker mye tid på inne på Forfatterprogrammet. Jeg jobber mye med coaching av forfattere, og min metode er BBB – budskap, bok og business. Budskapet er altså 1/3 av det jeg snakker med mine forfattere om, så viktig er det. Og da du må vite hvordan du kan formidle det budskapet på en god måte. Hva skal til for å overbevise leseren om at de må lære det som står i boken din? Hvordan skal du formidle beskjeden din på en interessant måte, sånn at leseren forstår det? Det er forlaget opptatt av.

Hvis du skal dele én ting du har lært, enten av livet, en jobb du har hatt, eller noen innsikter du har fått. Hvis det er én beskjed du har lyst til å gi videre, hva er det? Tenk også litt igjennom hvorfor det er viktig for andre. Hvordan kan du hjelpe dem til å finne ut mer av det de trenger hjelp til, ved å dele ditt budskap med dem?

Da jeg begynte å jobbe med forfattere prøvde jeg å tenke: hva er min beskjed til dem? Og det jeg kom frem til da var Del det du vet. Hvis det er noe du kan, noe du har opplevd, noe du syns er interessant som kan være til nytte, glede og inspirasjon for andre, så for all del: Del det du vet. Dette er bare ett eksempel, men så enkelt kan det være.

Så hva er ditt budskap? Det må du finne ut av.


2. Lidenskap

Lidenskap er et annet viktig punkt inne på topp 3-listen. Det innebærer at du må vise forlaget at du har lidenskap for temaet ditt. At dette er noe du brenner for, at du har en selvtillit og indre drive for prosjektet ditt.

Det er én superviktig ting jeg vil trekke frem her: ikke si at du ikke er en ekspert. Ikke snakk om hva du ikke kan, hva du ikke er god på. Det er ikke så veldig betryggende for leseren å høre det. Del heller din erfaring og din kunnskap, og vær trygg på at den teller veldig mye. Den behøver heller ikke underbygges på alle mulige måter med alle mulige kilder. Stol på at din erfaring er verdifull nok.

En annen viktig ting er at du tør å ta plass, at du tør å mene noe. Det er mye bedre at du som forfatter har en mening og står for noe, enn at du er helt nøytral. Det er mange som tenker at det er ukomfortabelt og skummelt å skulle mene noe offentlig. Å skulle dele meningene sine, være veldig ærlig og vise mye selvtillit. Men du må ut av komfortsonen din hvis du skal bli lagt merke til. Det er jo ofte der de magiske tingene skjer. Så vær lidenskapelig og vær ærlig. Gå ut av komfortsonen din, og mén noe. Det vil øke sjansene dine for å bli utgitt.


3. Engasjement

Nummer tre på listen er engasjement. Du må ha en tanke om hvordan du skal snakke om temaet ditt og boken din fremover. Vis at du er engasjert i det du skriver om, at du ønsker å gjøre deg og temaet ditt synlig. Kanskje kan du allerede vise til at du har begynt å snakke om temaet ditt utad. At du skriver om det i kronikker, artikler, eller debattinnlegg. Forlagene syns det er veldig bra om du er der ute og engasjerer deg og deler budskapet ditt, dette teller nemlig som markedsføring.

Så tenk gjerne igjennom hvordan du vil jobbe med å spre budskapet ditt. Hvilke kanaler ser du for deg? Vil du holde foredrag, eller satse stort på sosiale medier? Dette kan du gjerne fortelle forlaget om. Det er ikke sånn at du nødvendigvis må være på sosiale medier for å bli antatt på et forlag, men det kan øke sjansene dine hvis du har mange følgere. På denne måten er det nemlig kort vei til kjøperne.

Andre eksempler på kanaler kan være e-postliste, at du tilbyr forskjellige digitale produkter som for eksempel kurs, eller har en podcast. Hvis du ikke allerede har en kanal, så kan det være smart å tenke på hva det skal være. Noen forlag vil hjelpe deg med det, men det er veldig positivt hvis du allerede har tenkt på dette.

 

Andre gode tips
Målgruppe

Det er selvfølgelig andre ting forlagene ser etter også, og noe annet det er viktig å ha fokus på er målgruppe.

Hvilken målgruppe du skriver til er noe du bør ha tenkt igjennom tidlig i prosessen. Hvem er det du snakker til i boken din? Hvem vil du treffe? Hvem er det du skal hjelpe? En bok kan være både superfin og kjempeviktig, men det hjelper ikke hvis ingen forstår at den er til dem. Noen må skjønne at dette er boken de trenger for å få hjelp, inspirasjon, eller lære noe nytt.

Når det gjelder målgruppe så kan man tenke to nivåer: primærmålgruppe og sekundærmålgruppe. Primærmålgruppen er den ene favorittleseren, altså denne ene personen du snakker direkte til og som føler seg sett og hørt.

Det å ha en favorittleser i tankene mens du skriver, vil gjøre skriveprosessen lettere for deg selv. Det er lettere å snakke rett til en person som du ser for deg, og det vil også føre til bedre flyt i manuset ditt. Dessuten er det mye enklere for forlaget å markedsføre og selge en bok når de vet hvem den boka er for.

Sekundærmålgruppe er andre personer den kan være aktuell for. Og siden vi vet at det er viktig å ha et stort publikum, er det smart å ha to nivåer av målgruppe.

Men aller viktigst er denne ene personen som du ser for deg mens du skriver. Ta gjerne en prat med noen du tenker er i primærmålgruppen din. Finn ut hva de vil lese om, så du kan vise forlaget at du har gjort litt research om hva de ønsker seg.

 

Formidling

Formidling, altså måten du skriver på, bør du også jobbe med. Det er absolutt en fordel å ha en tydelig skrivestemme eller skrivestil. Dette er jo også noe du kan få hjelp til hos forlagene, men det er positivt om du viser at du kan formidle budskapet ditt på en god måte. Så hvis du er veldig god til å skrive og behersker språklige virkemidler, kjør på!

Nå er det jo sånn at et godt budskap trumfer skriveevne når det gjelder sakprosabøker, men selvfølgelig er det en fordel å skrive på en interessant måte også.

Noe du kan være spesielt oppmerksom på her, er at vi ofte endrer stemme når vi uttrykker oss muntlig og skriftlig. Måten du snakker på, og måten du skriver på, kan ha to helt forskjellige stiler, og vi vil aller helst ha den muntlige stilen. Det å være muntlig gir en smak på hvordan du snakker, hva som er din måte å uttrykke deg på. Dette er med på å skape ekstra interesse for deg som person og for boken din. Det gjelder også selv om du formidler fagstoff, å skrive muntlig om det du formidler er uansett positivt. Hvis det kan hjelpe deg, kan du gjerne bruke taleopptak for å skrive mer muntlig.

Å snakke om deg selv og fortelle om episoder som er relevant for temaet ditt, er også en del av formidlingen. Jeg anbefaler at man bruker personlige historier i nesten alle typer bøker. Enten personlige historier om deg selv, eller også historier om kunder, klienter eller kollegaer. Noen historier, levende eksempler, bør være med.

Og for all del: unngå klisjeer i teksten din. Eksempler her kan være «meg, av alle mennesker», eller «alt er mulig», «jeg hadde en klump i magen», «misforstå meg rett». Sånne måter å si ting på som er blitt sagt veldig mange ganger før.

Prøv heller å formidle ting på din egen måte. Vis originalitet og forsøk å sette ord på ting på en ny måte. Hvis du finner klisjeer når du leser igjennom teksten, så kan du spørre deg selv «hvordan var det egentlig jeg tenkte?», eller «hvordan føles det egentlig for meg?», og så skriver du det.

En ting til du kan tenke på, er at du har en god start på boken. Det må være et eller annet spennende, noe nysgjerrighetsvekkende som drar leseren inn fra første setning. Jeg kaller det hook, eller anslag. Det må være noe som fanger oppmerksomheten deres fra første stund, eller så mister de gjerne fort interessen.

 

Unikhet

Det er enda et punkt du bør ha fokus på når du skriver, og det er unikhet.

Hva er unikt ved boken din? Er det noe nytt du skriver om? En ny ide? Eller er det et tema vi har hørt om før, men at du har et nytt perspektiv? Sier du ting på en ny måte?

La oss si at det er mange som har opplevd det samme, for eksempel å være ubrent. Da er det kjempeviktig at du har en unik løsning på det problemet. At det er noe unikt ved din reise, dine innsikter eller måten du tenker på.

Det er ikke farlig om mange skriver om det samme temaet som deg. Det går helt fint. Det betyr at det er et marked for det der ute. Det er faktisk smart når du kontakter forlag at du nevner andre bøker med samme tema. hvis de har solgt bra, kan det nemlig være med på å øke sjansene dine også. Fordi det betyr at det er mange der ute som har lyst på å lese om akkurat det temaet. Bare husk at det må være et eller annet som gjør at den skiller seg fra andre bøker med samme tema.

Fortell også gjerne hva som er unikt ved deg og din bakgrunn, og som gjør at du er rett person til å skrive den boken. Er det noe du har opplevd, eller er det noe du kan mye om som gjør at du er rett person? Da er det viktig å skrive det. Og igjen: hold deg til tema, du trenger ikke å fortelle alt om deg selv.

 

Skriv en god bokpresentasjon

Så, for å oppsummere er det særlig 3 ting forlagene ser etter: budskap, lidenskap og engasjement. Andre ting de legger vekt på er at du har tenkt på målgruppe, at du er god på formidling, og at det er noe unikt ved deg og bokprosjektet ditt.

Helt konkret hva du skal sende inn til forlag har jeg en mal på inne på Forfatterprogrammet. Jeg kaller det en bokpresentasjon, og den består av en prosjektbeskrivelse og noen prøvetekster. Det er i prosjektbeskrivelsen du skal fylle inn alle disse punktene jeg har nevnt her.

Som sagt har jeg jo et eget forlag nå, som heter Nor. Det er kjempespennende, og de to første bøkene ble publisert i oktober: “Feminin flyt” av Iselin Larsen, og “Bærekraftig business” av Maria Peltokangas. De bøkene er absolutt verdt å sjekke ut.

Har du lyst til å bli utgitt på Nor må du først ha gått Forfatterprogrammet. Så må du sende en bokpresentasjon hvor du snakker om disse tingene jeg har tatt opp i denne podcasten. Gå inn på nor-agency.no for å finne ut mer om forlaget mitt.

Jeg håper at du noterer deg disse punktene, og har de foran deg mens du skriver en fantastisk, unik bok med et viktig og bra budskap. Lykke til!

Ikke gå glipp av episoder

Få varsel på mail hver gang en ny episode kommer ut✨

Sjekk ut de nyeste episodene!

✨Få en gratis guide med 3 skrivenøkler på mail✨

✨Få en gratis guide med 3 skrivenøkler på mail✨