SKRIV EN BOK OM DET

Hvordan finne den perfekte tittelen

 

 

Hvordan finne den perfekte tittelen
Episode 3
22:57
 
Apple Podcast
Spotify

Mange tror at det viktigste ved en boktittel er at den er vakker og inspirerende. Men i en sakprosatittel er ikke det nok. Den må også inneholde noe som viser leseren at det er nettopp denne boken hun leter etter. Lag en tittel som gjør at boken din når ut til de du ønsker å nå.

Tipsene du trenger får du i denne podcastepisoden.

 

Inspirere og informere

Som både forlagsredaktør, journalist og mentor har jeg jobbet mye med titler, og vet hvor viktige de er for å fange oppmerksomheten til leseren. Når hun er inne i bokhandelen eller nettbutikken har du bare sekunder på å overbevise om at dette er boken for henne. Tittelen på en sakprosabok fungerer ikke på samme måte som for eksempel en roman, vi må ha to tanker i hodet på en gang: nemlig at tittelen skal være inspirerende, men også informerende.

Ofte er leserne av sakprosabøker ute etter å finne løsningen på et problem. Det kan være alt fra barneoppdragelse eller at hun har utfordringer med helse, til at hun har lyst til å lære å lage mat. Kanskje har hun et ønske om å lære yoga, eller er midt i en skilsmisse. Da må vi sørge for at tittelen gir et innblikk i hvilket problem boken løser, og hvis du klarer å kommunisere det tydelig til leseren vil det være større sjanse for at hun plukker opp nettopp din bok i bokhandelen eller nettbokhandelen. 

Som forlagsredaktør snakket jeg mye med forfatterne om tittel. Ofte hadde de allerede en tittel i tankene, og i noen tilfeller hadde de nesten tenkt mer på tittel enn på selve innholdet. Men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er så smart å bruke en tittel du har tenkt på lenge, eller lage tittelen før du har jobbet med resten av innholdet. Ofte endte vi opp med å bestemme tittelen helt til slutt. Underveis i skriveprosessen kan det nemlig dukke opp fine setninger og ord som kan bidra til å gjøre budskapet ditt mer forståelig, og kan være fint å bruke i tittelen.

En god sakprosatittel må være tydelig. I det første møtet med en forfattere pleide jeg å starte med å spørre om hva de skulle skrive bok om. Og da kunne hun svare noe sånt som at «Jo, jeg skal skrive bok om at jeg var utbrent». Og så begynner hun å snakke om en tittel hun liker veldig godt og har hatt med seg lenge, nemlig Om havet og hester. Og det er en fin tittel det. Men la oss si at en som er utbrent er på nettet og leter etter ressurser, artikler eller bøker som kan hjelpe henne med å få det bedre, og ser en bok som heter Om havet og hester. Hun vil mest sannsynlig ikke skjønne at boken er til henne, ikke sant? Den boka kan handle om hva som helst.

Tittelen må bety noe for den som skal kjøpe boken. Det er ikke nok at du har en tittel som betyr mye for deg. Men hvordan lage en tittel som gjør at favorittleseren din, altså hun som trenger å lese den, finner den og skjønner at den er til henne? Det er utfordringen. 

Men jeg skal vise deg noen steg du kan følge for å lage en bra tittel, og som gjør at leseren finner boken din og får vite hvordan hun kan løse utfordringen hun har.

 

Slik lager du en god tittel

Første steg er å tenke inspirasjon pluss informasjon. Hovedtittel kan godt være inspirerende og vakker, så lenge du har en informerende undertittel. Selve hovedtittelen skal friste leseren til å ville kjøpe boken. Den kan godt inneholde ord som vekker følelser hos leseren, ord som betyr noe, som gir håp, inspirasjon, eller som gjør at hun kjenner seg igjen.

Undertittelen skal være informerende, og fortelle mer om hva boken din handler om. Den skal få henne til å virkelig skjønne at boken er til henne. Da kan den ikke være for vag, og heller ikke for smart. Mange bruker ordspill som kanskje ikke alle forstår, og det er heller ikke så lurt.

Overordnet må du altså tenke inspirasjon pluss informasjon. I tillegg er det en rekke virkemidler du kan benytte deg av for å finne den perfekte tittelen:

Fra – til: Nærmere bestemt fra utfordring til resultat. Her kan du for eksempel bruke noe som handler om situasjonen hun er i, og det resultatet hun vil ha. Hva er det hun ser etter, og hva er det hun ønsker en løsning på? Hvor er hun nå, og hvor vil hun? La oss si at utfordringen hennes er at hun syns det er veldig rotete hjemme, og resultatet hun ønsker seg er at det skal bli ryddigere. Da kan du gjenspeile det og bruke fra – til: Fra rotete til ryddig. Et smart tips er å tenke at målgruppen din er deg der du var for noen år siden, før du lærte det du kan nå. Hvor var du for noen år siden, hva var problemet, og hva er resultatet du har oppnådd?

Tall og tid: Du kan også gjerne bruke tall i tittelen. For eksempel: 4 steg til et ryddig hus. Eller bruke tid: Fra rotete til ryddig på 3 uker.

Innvendinger: Et annet tips er at du kan komme innvendinger målgruppen har i møte. For eksempel: Fra rotete til ryddig på 3 uker – selv om du ikke har klart det før. Fra – til + selv om kan være en kjempefin formel på en tittel.

Snakke direkte til leseren: Det kan også være lurt å snakke rett til leseren: Slik oppnår DU et ryddig hjem som gir DEG en bedre hverdag Tenk resultat; hva er det hun drømmer om? Hun ønsker et ryddig hjem, og drømmer om en bedre hverdag.

Hva googler leserne: Hva det er folk i målgruppen din googler innen ditt tema? Dette kan være smart å finne ut av på flere områder, for i tillegg til at du vet hva folk faktisk lurer på, vil boken din mest sannsynlig komme høyt opp på søkeresultatene deres når den er ute.

Hva vil målgruppen ha, egentlig: La oss si at boken din er en kokebok, og du vet at målgruppen er travel og kanskje også nybegynnere. Da vil de muligens ha enkle og raske oppskrifter. Enkelt og/eller raskt er smarte ord å ha med i tittelen hvis målgruppen trenger eller ønsker seg det.

Vær spesifikk: Tenk for eksempel på alle yogabøker som fins der ute; hvordan kan din bok skille seg ut blant dem? Hvordan kan du gjøre tittelen så unik at målgruppen skjønner at det er til henne? Er det snakk om spirituell yoga, yoga for gravide, eller noe helt annet? Få det med i tittelen.

Gjør research: Et annet godt tips er å gå inn på for eksempel Amazon og søke på bøker innen ditt tema. Legg merke til at noen amerikanske bøker har superlange undertitler som er spesielt utformet for å treffe målgruppen. La deg inspirere til å lage utkast til egne titler, og spør gjerne noen i målgruppen din om de kan se over og komme med innspill. Det er alltid en god ide å snakke med potensielle lesere.

 

Helt til slutt vil jeg minne om at det med tittel det er en prosess, og det er ikke sikkert den er på plass før boken går til trykk. Så vær tålmodig og vær åpen for å jobbe litt ekstra med den, og vit at det kan ta litt tid. Ønsker deg masse lykke til med å lage en inspirerende og informerende tittel. Og husk: det å ha en tittel som bare er fin vil ikke nødvendigvis hjelpe deg å selge bøker😉

Mer om dette skal jeg prate om på workshopen min på torsdag, 16.09 kl. 20:00. Meld deg på HER.

Ikke gå glipp av episoder

Få varsel på mail hver gang en ny episode kommer ut✨

Sjekk ut de nyeste episodene!

✨Få en gratis guide med 3 skrivenøkler på mail✨

✨Få en gratis guide med 3 skrivenøkler på mail✨