SKRIV EN BOK OM DET

Skriv en bestselger 

 

Skriv en bestselger
Episode 10
32:46
 
Apple Podcast
Spotify

Å skrive en bok som blir en bestselger høres kanskje helt uoppnåelig ut. Og det er ikke sikkert du har det som en drøm en gang.

Men det å tenke igjennom de tingene som skal til for å bli en bestselger, vil føre til at din bok kan bli veldig mye bedre. 

Og hvorfor ikke ha som mål å bli en bestselger? Det er selvfølgelig veldig vanskelig. Men det er noen som klarer det, så hvorfor ikke deg?

Hva er egentlig en bestselger?

I Norge har vi en offisiell bestselgerliste som Bokhandlerforeningen legger ut hver uke. Og det er de bøkene som har solgt mest som kommer på den listen. Det er ulike kategorier der, og sakprosabøker handler i kategorien generell litteratur. Du finner listen på DENNE siden.

Det er mulig å bli en bestselger utenom den offisielle bestselgerlisten også. Du kan bli en bestselger i enkeltstående bokhandlere, både fysiske og nettbokhandlere. Du kan for eksempel havne på topp på haugenbok.no, adlibris.no eller i en lokal Norli- eller Ark-butikk. 

Jeg har jobbet med flere forfattere som har blitt bestselgere og det er mange som spør meg om hvor mange bøker man må selge for å komme på disse listene. Når det gjelder boklista, så varierer det veldig, fordi det kommer litt an på hvilke andre bøker som kommer ut samme uke som din bok. Så de tallene er det vanskelig å si eksakt. 

 

Nå ut til mange med budskapet ditt

La oss snakke litt om det med salg. Fordi det å havne på bestselgerlisten innebærer jo at du må selge mange bøker. Og noen vil jo helst ikke snakke om eller være opptatt av salg. 

Men når jeg snakker om salg i denne sammenhengen her, så snakker jeg om å tilby en bok ut på markedet til mennesker som kan ta et valg om å kjøpe om de vil. Du skriver en bok for å hjelpe og inspirere andre, og de kan velge selv om de vil kjøpe den eller ikke. 

Så slik jeg ser det i denne sammenhengen her, så er antall salg av bøker, direkte relatert til hvor mange du kan hjelpe og inspirere. 

Så det å selge mange bøker, betyr at du kan nå ut til mange med det viktige budskapet ditt. At du kan inspirere andre og at de liker det du gir dem. Og det er jo bare fint. Så akkurat i denne sammenhengen mener jeg at det å bli en bestselger, det å selge mange bøker – det er en fin ting! Både for deg og for de leserne som faktisk får veldig mye igjen for det du deler med dem. 

 

Kredibilitet og kommersialitet

Jeg er litteraturviter og i akademiske miljøer er det mange som tenker at det gjeveste er å være opptatt av teksten, det litterære, kredibilitet, anerkjennelse og sånne type ting. Og det kan være kjempefint det også og nyttig i seg selv. Men er det EGENTLIG nødvendigvis en motsetning mellom kredibilitet og kommersialitet? Jeg vet ikke. I mange sammenhenger mener jeg at det ikke er det, for jeg mener at hvis du skriver en bok som blir en bestselger, så vil du kunne få mer kred i ditt miljø, enn om du skriver en veldig smal akademisk bok, som bare leses av veldig få. 

Og noen tenker at hvis de er FOR kommersielle, så vil de ikke bli oppfattet som smarte. Men er det ikke smart å nå ut til mange med budskapet ditt? Kanskje det er smartere å skrive på en måte som gjør at folk skjønner det du sier, og at de faktisk får noe ut av det og at man kan bidra til å endre noe. Så kanskje det er SMARTERE enn å være flink til å skrive fremmedord. Jeg bare kaster det ut der… 

Og hvis du bare skriver for å imponere et fagmiljø, så kan det selvfølgelig være annerledes, vi trenger jo den type bøker og rapporter og sånne type ting også. Men om du vil nå ut til mange og du har et viktig budskap, er det mer smart å tenke strategisk. 

Jeg mener at det ikke er noe motsetning mellom kvalitet og kommersialitet, man kan ha høy kvalitet på innholdet i en bok og så kan formen kanskje være litt mer kommersiell.

 

Hvordan kan DU havne på bestselgerlisten?

Her får du noen konkrete råd til hvordan du kan øke sjansene dine for å bli en bestselger.

Råd 1: Innholdet

Boken må handle om noe som kan hjelpe andre med noe de vil oppnå. Når vi skriver sakprosabøker så er det ofte det; leseren leter etter en løsning på et problem og vil gjerne lese om noe som handler om hvordan de kan få det bedre, bli bedre, få nye perspektiver og få mer kunnskap og innsikter fra noen som har gjort det før dem. De vil lære av andre. Det er ofte det vi tenker på når vi skriver sakprosa. Hva er det folk ønsker seg? Hva er det de trenger? Hva er det de vil ha? Hvilke problemer har de? Hvilke drømmer har de? Og hvordan kan vi dele det vi kan, og det vi er interessert i og våre erfaringer med andre, sånn at de kan få løst sine problemer eller oppnå sine drømmer? 

Hvis du skriver en bok som faktisk endrer livet til folk, så har du suksess. Da vil de anbefale den videre. Så innholdet i boken din, selve temaet, bør føre til at leseren oppnår noe nytt i livet sitt. At de får bedre livskvalitet, økt kunnskap om noe de trenger. At de får noen innsikter som gjør at de får det bedre. Et eller annet som gjør at de endrer seg. Det er kjempeviktig. Og det at leseren da anbefaler boken din videre, kan øke sjansene for å bli en bestselger. At noen anbefaler noe er den beste markedsføringen! 

Når det gjelder innhold så er det første du bør tenke på verdi. Har du innhold som kan endre livet til andre, eller har du et engasjement som folk kan stille seg bak, en sak som folk er enige i, så vil det også kunne være veldig bra. 

Råd 2: Temaet

Det andre handler om hvor interessant temaet ditt er for andre. Er det noe interesse for temaet ditt der ute, og skriver du på en måte som gjør at det blir interessant for andre? Det er viktig. 

Når jeg spør om det er interesse for temaet, så betyr det ikke at du må ha et bredt tema som kan nå ut til veldig mange, men at det er en interesse.  Og det kan være en smal nisje, det kan være noen få som er interessert i noe spesielt, som vil ha boken din. For hvis du er interessert i noe, så er det garantert noen andre som også er det. Så i noen tilfeller kan det være fint å ha et smalt tema, med en veldig dedikert målgruppe, som vil kjøpe bøker om det temaet. Det kan være veldig fint. Da er det en interesse der ute. 

Og når det gjelder om temaet er interessant for andre, så gjelder dette spesielt selvutviklingsbøker. Hvis det handler bare om dine personlige problemer og tøffe tider og sånne ting, så vil det være vanskelig for leseren å hente ut noe som er relevant for dem. Så derfor må du hjelpe leseren. Du må reflektere over ting som har skjedd deg, du må presentere dette her på en måte som gjør at det blir interessant for andre. Du må levere livsvisdom og innsikter gjennom dine fortellinger og historier. Så du skriver om noe du føler for å dele, men på en måte som vil være til nytte for andre. Og det gjør du ved hjelp av refleksjoner blant annet, at du forteller hva de kan hente ut av dine erfaringer, hva du har lært helt konkret. Sånn at det ikke bare blir en fortelling i dagbokform, men at det er noen refleksjoner, noen innsikter. Det er kjempeviktig. Oppsummert: Er det interesse for temaet ditt? Kan du gjøre det interessant for andre?

Råd 3: Aktuelt tema

Det er viktig å tenke på at temaet ditt må være aktuelt. Dette gjelder ikke alle bøker, for noen temaer er jo evig aktuelle. Men hvis du har noe du er opptatt av, noe du har masse kunnskap om, noe har lyst til å si noe om, noe du skal dele, noe vi er opptatt av i samfunnet akkurat nå, noe som ER AKTUELT, så kan du prøve å få ut den boken så raskt som mulig, så du på en måte kan ri på den bølgen av interesse. Da vil du kunne selge flere bøker, når du skriver om det vi er opptatt av akkurat nå. 

Råd 4: Noe nytt eller nytt perspektiv

Gjør noe nytt eller presenter et nytt perspektiv. Da mener jeg at du kan selvfølgelig skrive en bok om et tema som det har blitt skrevet om mange ganger før. Bare tenk på hvor mange kokebøker som faktisk finnes, eller bøker om andre verdenskrig. Det finnes så mange bøker om samme tema, men du må presentere innholdet på en ny måte. At du har en unik vinkling på det, eller at du har en annen type skrivestemme eller noe. 

Så det er verdt å tenke på at du kan skrive om noe som har blitt skrevet om mange ganger før, men presenter et nytt perspektiv eller se på det på en ny måte, eller ha en helt annen skrivestemme. Det kan bidra til å få spredt budskapet ditt veldig. Så ikke vær redd for å skrive litt annerledes. Det verste er å skrive som alle andre. Jeg pleier å si at du ikke skal være redd for å skrive annerledes, vær mye reddere for å skrive sånn som alle andre. 

Råd 5: Din unike løsning

Hva er din unike løsning på problemet eller utfordringen leseren din har? Altså din UNIKE løsning. Dette kaller jeg en x-faktor. Da mener jeg at du kan skrive om noe som mange har problemer eller utfordringer med, eller noe mange drømmer om. Og hva er da din unike løsning på det problemet, eller din unike måte å oppnå en drøm på? Din metode, ditt konsept. Hvordan du setter sammen ting. Det er kjempeviktig, og det snakker jeg masse om inne på Forfatterprogrammet. Du skal lage dine egne modeller, du skal ha egne begreper, eget konsept, egen metode. Du skal sette sammen ting på din måte. Dette gjelder selvfølgelig ikke for memoarer og sånne ting, men hvis du skriver innen selvutvikling eller livsstil og sånne type bøker. 

Du kan gjerne tegne opp dine egne modeller på ting. Så leseren tenker at; ja, jeg har jo et problem, men dette her er jo en ny løsning, dette her er det som skal til, for at jeg endelig her nå kommer til å få løst problemet mitt. 

Så unik løsning på problem, utfordring eller å nå en drøm – det er kan være kjempesmart. Sette det i system, lage et konsept ut av det. Presentere det som en unik løsning for leseren din. Det kan skape en bestselger. 

Råd 6: Tilgang til kjøpere

Jo flere kjøpere du har direkte tilgang til, jo større sjanse er det for at du blir en bestselger. Så hvis du har egne kanaler eller en plattform, eller at du er en kjendis eller influencer eller sånne ting, så er det bra. Eller at du er gründer og har en stor e-postliste, følgere på sosiale medier eller at du har forskjellige digitale produkter. Du har holdt foredrag, kurs, du har en podcast osv, 

Det å ha tilgang til mange mennesker i målgruppen din fra før, før boken din kommer, det kan absolutt bidra til at du får en bestselger. Men det som også er viktig å huske på er at, det er ikke sånn at en stor liste eller mange følgere garantert hjelper deg med å selge mye.

Det er ikke nødvendigvis de som har flest følgere som gjør det best, det er de som har engasjerte følgere og de som følger opp følgerne sine på en bra måte, gir masse verdi til dem, som endrer livene derers. Sånn som du skal gjøre med din bok. 

Råd 6: Målgruppe

Og det her kan man jo også tenke på når det gjelder målgruppe. At du skal skrive til din favorittleser. Gjerne en som er deg for noen år siden. Så du skal ikke skrive til alle. Du skal få noen til å føle seg sett. Du skal skrive til de som trenger det mest. De som er interessert i akkurat det samme som deg. Og du skal skrive rett til dem , slik at de føler og skjønner at boken er til dem. Da vil de også føle at de må ha den boken. Mange tenker at de må nå ut til veldig mange for å få en bestselger. Men ikke nødvendigvis, du kan også nå ut til de få som vil veldig gjerne ha boken din, og en nisje/en mindre gruppe som er kjempededikerte, veldig interesserte i ditt tema, de vil kunne få deg på bestselgerlisten, ikke sant. 

Og det at de elsker boken din, vil gjøre at de anbefaler den til andre, som igjen kommer til å elske boken din, fordi du har skrevet den så bra. Da kan det spre seg veldig. 

Råd 7: Markedsføringsplan og lansering

Dette er strategi-ting som jeg snakker mer om på Forfatterprogrammet, hvor jeg går mer i dybden på hver enkelt sin bok, hver enkelt sin målgruppe, hver enkelt sin forfatterstrategi. Og når det gjelder strategi, så er det viktig at du har en plan for lansering, at du har en plan for markedsføring og hvis du jobber med et forlag, så vil de hjelpe deg med noe av dette her, men du må også kunne markedsføre mye selv. Og det er markedsføringsplanen og strategien din som kanskje er det aller viktigste, når det gjelder å få boken din inn på bestselgerlisten. Du må ha en plan for forhåndssalg, samarbeidspartnere, pressepticher, du må ha en plan for sosiale medier, gjerne ha en plan for annonser du skal lage og så videre. 

“Sikt mot månen og land blant stjernene”

Sikt mot en bestselger, så vil boken din bli enda bedre uansett. Og ikke vær redd for å selge mange bøker. Ikke vær redd for å ha det som mål, ikke vær redd for å tenke at du skal gå for en bestselger. Jeg skal selge mange bøker, fordi det å selge mange bøker betyr at mange kan få inspirasjon og hjelp til de trenger, som jeg kan hjelpe de med.

På Instagram har vi en konto som heter @forfatterprogrammet Der kan du gå inn og lese om hvordan vi kan hjelpe deg med alle disse tingene her, og hvordan vi har et community hvor det faktisk er lov og ha ambisjoner om å bli en bestselger, lov å snakke høyt om det, det synes jeg er viktig. 

Og det er også lov å bare ha lyst til å skrive en bok for sin egen del. Uansett tenker jeg du må skrive den boken du har inni deg, skriv den uansett hva utfallet blir. Skriv den for din egen del og skriv den gjerne for alle de andre der ute, som trenger å høre fra deg også.

Ikke gå glipp av episoder

Få varsel på mail hver gang en ny episode kommer ut✨

Sjekk ut de nyeste episodene!

✨Få en gratis guide med 3 skrivenøkler på mail✨

✨Få en gratis guide med 3 skrivenøkler på mail✨